Uutinen 14.2.2018 klo 13.31
Pitääkö olla huolissaan, jos Circwaste-osahankkeen projektipäällikkö varastaa auton ja sotkee ministeri Bernerin takin? Outi Pakarinen kertoo, kuinka biokaasu ei jätä häntä rauhaan edes unissa.
Tuolla lähetään, sanoi Teija ja osoitti kotteroa parkkipaikalla. Tai niin ainakin kuulin. Auto oli vähän huonokuntoinen ja ihmettelin mielessäni, miksi me tällä lähdetään. Hyppäsin kuitenkin rattiin ja käynnistin auton, avaimet olivat virtalukossa. Pienten kommellusten jälkeen päästiin perille kaasumarkkinasääntöihin liittyvään tapaamiseen. Pois lähtiessä huomasin, että bensa oli melkein lopussa. Teija kommentoi, että sinä et ole tietysti vieläkään korjauttanut tätä… Keskeytin. Ei tää oo minun auto. Katsottiin toisiamme ja alettiin nauraa ihan hulluna. Oltiin sitten vahingossa varastettu auto! Teija oli siis kysynyt minulta, että tuollaKO lähetään? Ja kun avaimet olivat virtalukossa, sillä sitten lähdettiin. Oma autoni olisi ollut siinä muutaman auton päässä, mutta enhän uskaltanut Teijan ”käskyä” kyseenalaistaa.
Toisen kerran olin liikkeellä omalla biokaasuvolkkarilla. Toimeksiantona oli kuljettaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja liikenneneuvos Saara Jääskeläinen ELY-keskukselta ministeriöön. Annella oli kaunis sinertävä villakangastakki, vähän samaa sävyä kuin hänen pukunsa Linnan juhlissa. Tajusin liian myöhään, että minun autoni on aivan järkyttävän likainen niin sisältä kuin päältä. Karkkipapereita, kahvimukeja, hiekkaa, koirankarvoja ja märän koiran haju. Kun Anne lähti autosta ja asteli kohti ministeriön portaita, katsoin kauhuissani hänen takkinsa selkämyksestä roikkuvia karvoja ja mietin, että tämä ei ehkä ollut ihan paras mahdollinen tapa edistää biokaasuautoilua?
Vuosi 2017 oli vilkas vuosi biokaasun suhteen. Minun osaltani ehkä jopa liian vilkas, koska biokaasu alkoi tulla jo uniinkin, kuten nuo kaksi edellistä kappaletta kuvaavat. Pieniä totuuden siemeniä noissa kyllä on. Teija on Suomen Biokaasuyhdistys ry:n puheenjohtaja ja osallistuimme Gasumin vetämään kaasumarkkinasääntöihin liittyvään työhön. Saara Jääskeläinen taas oli paikalla 25.9.2017, kun järjestimme Jyväskylässä liikennebiokaasuun liittyvän tilaisuuden.
Keski-Suomen liiton vetämässä Circwaste osahankkeessa tehdään töitä mm. biokaasun tuotannon ja käytön edistämiseksi. Osahanketta rahoittavat myös Mustankorkea Oy, Sammakkokangas Oy ja Gasum Oy. Vuonna 2017 toteutettiin mm. sekajätteen koostumustutkimus, missä selvisi, että sekajätteen joukossa on jopa 30 % biojätettä. Kovin paljon biokaasun tuotantoon sopivaa raaka-ainetta menee nyt siis poltettavaksi maakunnan ulkopuolelle.
Vuonna 2017 Keski-Suomessa käynnistyi kaksi uutta biokaasulaitosta ja avattiin kaksi kaasun tankkausasemaa. Ensimmäiset biokaasukäyttöiset jäteautot aloittivat toimintansa ja minäkin pääsin volkkarini kanssa sanomalehti Keskisuomalaisen Autot -palstalle. Keski-Suomen liiton Circwaste -hankkeessa mm. viestittiin biokaasun liikennekäytöstä, esitelmöitiin ja luennoitiin. Myös aihepiiriin liittyvään hankevalmisteluun osallistuttiin, siitä toivottavasti kuullaan vielä myöhemmin. Suomen Biokaasuyhdistys ry:n kanssa teimme lukuisia lausuntoja liittyen mm. energia- ja ilmastostrategiaan, Kaisuun, Valtsuun ja romutuspalkkioon ja konversiotukeen. Sen unen bensa-auton voisi muuten viedä romutettavaksi tai sitten vaihtoehtoisesti jälkiasentaa siihen kaasuvermeet. Niihin molempiin saa tukea tänä vuonna.
Vuosi 2018 vaikuttaa biokaasun suhteen myös tapahtumarikkaalta. Heti tammikuun lopussa Keski-Suomen biokaasuasiat olivat esillä EBA:n (European Biogas Association) konferenssissa. Maaliskuussa Luke järjestää Kiertotalous ruokajärjestelmässä –työpajan Jyväskylässä ja siinäkin saamme kunnian olla mukana samoin kuin Vaasa Gas Exchange -tapahtumassa. Raportoin sitten taas, jos tulee lystikkäitä unia.
Teksti ja kuvat: Outi Pakarinen
Outi Pakarinen työskentelee Keski-Suomen liitossa projektipäällikkönä Circwaste -hankkeessa. Hän on aiemmin tutkinut biometaanin ja -vedyn tuotantoa Jyväskylän yliopistossa ja kaasuautoillut viimeiset 7 vuotta.